Otázka:

Dobrý den, mám dotaz ohledně reklamních-příležitostných (turistických, sokolských, osobností kulturního života) známek, zda existuje katalog nebo studie zahrnující výše uvedené druhy známek, případně jejich ohodnocení. Pokud ano, prosím o odkaz (pokud je to možné) na www stránky. Děkuji

Martin Procházka

Odpověď:

Vážený pane Procházko,
z Vašeho dopisu nevyplývá, zda máte na mysli skutečně poštovní známky (tedy nalepovací předplacené poukázky na čerpání poštovních služeb), nebo spíše propagační, příspěvkové či dobročinnostní nálepky, které se leckdy známkám na první pohled podobají, ale nemají žádnou poštovní funkci a do oboru filatelie tedy nespadají (na první pohled se ale zdá, že půjde o druhý případ). Nálepky - na rozdíl od známek - vydávají soukromé subjekty (spolky, firmy, ale i jednotliví občané) a o jejich vzniku nejsou k dispozici dostatečně úplné údaje. Na rozdíl od známek je sbírá mnohem méně lidí. Z praxe víme, že naprostá většina z těchto nálepek má cenu nanejvýš několik korun za kus, jen malé množství je jich vzácnějších. Záleží na oblíbenosti námětu, stáří nálepky a použité tiskové technice. O žádném jejich katalogu nevíme, ale možná byste více informací mohl získat v Klubu sběratelů kuriozit, jehož adresu jistě snadno získáte na internetu (např. ve vyhledavači Google), nebo můžete navštívit jeho stánek na každoročním veletrhu Sběratel (15. -17.9. 2006 na pražském Výstavišti v Holešovicích).